Édouard Manet’in Üç Güzel Tablosu

14.02.2019
Édouard Manet’in Üç Güzel Tablosu

Street Singer (1862)

Street Singer, bir fotoğraf olarak; Manet’in Paris’in eski bir semtinde yürümekte olduğu anda, gitarlı bir kadının bir tavernadan dışarı çıkıp elbisesini tuttuğu sırada çekilmiştir. Manet, hiç zaman kaybetmeden ondan kendisi için bir poz vermesini istemiş!
Street Singer’daki tarz ve konu; resim ilkin 1863’te sergilendiğinde, ilk başta akademik eleştirmenlere inceliksiz görünmüştür. Ancak, Émile Zola (yazar ve Manet’in arkadaşlarından biri) resmin biçimsel güzelliklerine ve gerçek hayatla görünür bir şekilde yüz yüze gelmesine hayran kalmıştır.
Yontulmuş bir heykel gibi duran Manet’in gizemli şarkıcı modeli, yüzünde dalgın bir ifadeyle boş ve ilgisiz bakıyor; kız, sahnedeki bir şarkıcı gibi gözlerini dikerek doğrudan seyirciye bakıyor ama hayali rejisörün varlığını neredeyse hiç kabul etmiyor, bu yüzden aydınlatma çok parlak ve kızın yüzünde gayet karanlık gözleri birbirinden iyice ayrılmış oryantal bir maske varmış gibi gözüküyor.
Manet; kızın sol kolunda tutmakta olduğu kırmızı vişneler ile büsbütün çelişen gözleri ve sarı, kahverengi, gri ve yeşil renkleri kullanarak, kesin ana hatlarıyla birlikte kendi geçmişini özenli bir şekilde ayrıştırmayı başarmıştır.

At the Cafe (1878)

Manet tarafından çizilmiş sayısız kafe resimleri arasından, bu kafe çizimi, en akılda kalanlarındandır. Renklerini bardaklardaki biralardan alır gibi gözüken koyu, altın sarısı fırça darbeleriyle birlikte Manet bize; insanların, görüntüsü aynaya yansıyan, boğuk sesle şarkı söyleyen şarkıcıya bakmakta olduklarını gösteriyor. Sunduğu bulvar yaşamı resminin üzerinde ve ötesinde, bu resim, ihtişamı ve canlılığıyla dikkate değer bir resimdir. Manet, elleri büyük bir ustalık ve zarafetle resmetmiştir. (Şunu not düşmek gerekir belki: İlginçtir ki; Manet, eller üzerine pek fazla çaba sarf etmeyi tercih eden bir ressam olmadığı için, eller üzerindeki işleyişi hiçbir zaman o kadar zarif değildir.) Kompozisyonun kendisi, siyahları aydınlatan ve tüm resme canlı bir ritim katan, mavi ve altın sarısı senfonisidir.
Resmedilen yer, Rochechouart bulvarında bulunan Reichshoffen kabaresidir. Resim, burada ya da Nouvelle-Athenes’te çizilmiş benzer tablolar serisinden biridir. Silindir şapkalı adam Manet’in sürekli kullandığı modellerden biridir; bu model ayrıca Punchinello isimli suluboya resmi için de poz vermiştir.
Manet kafeleri ve birahaneleri severdi ve çalışmalarından sonra rahatlamak için sıklıkla oralarda otururdu. O, arkadaşlarıyla buralarda buluşurdu; bizim onun hayatı ve alışkanlıkları hakkında sahip olduğumuz bilgilerin çoğu; Cafe Guerbois, Tortoni’s, ya da Nouvelle-Athenes’te onunla konuşan ya da oturan insanlardan gelmektedir.

Woman with a Cat (1880)

Bu tamamlanmamış resim Manet’in eşine aittir. Bu, Manet’in son eserlerinden biridir; 51 yaşındaki ölümünden beş yıl önce resmetmiştir. Bunlar onun kariyerinin en serbestçe resmedilmiş eserleriydi. Manet sonraları pastel boya kullanmıştır ve bu eskizin paralel gölgelendirmesi, pastellerin bir uygulaması gibidir. Manet daha sonraları küçük ölçekli ve gündelik konuları tercih etmiştir.
Çeviri: Ufuk Altunbaş
Kaynaklar:
http://www.manet.org/street-singer.jsp
http://www.manet.org/at-the-cafe.jsp
https://www.tate.org.uk/art/artworks/manet-woman-with-a-cat-n03295

YAZAR BİLGİSİ
Ufuk Altunbaş
Ufuk ALTUNBAŞ 2002 yılında İstanbul'da doğdu. 2020 yılında Sabancı 50. Yıl Anadolu Lisesi'nden mezun olan Ufuk, Ege Üniversitesi'nde İngiliz Dili ve Edebiyatı bölümü birinci sınıf öğrencisi olarak eğitim-öğretim hayatına devam etmektedir. Aslen Sivaslı olup şu an İstanbul'da ikamet etmektedir. MozartCultures'ta 2018 yılından beri başta televizyon/sinema ve kültür/sanat olmak üzere çeşitli konularda çeviri yapmaktadır. İlgi alanları arasında kültürler tarihi, fantezi ve bilim kurgu edebiyatı, Britanya uygarlığı yer almaktadır.
YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.