Francisco Goya’nın Yedi Harika Eseri

16.03.2019
Francisco Goya’nın Yedi Harika Eseri

Children blowing up a Bladder (1777-1778)

Kıyafetleri varlıklı bir aileden geldiklerini gösteren çocuklar, kırsal bir alanda oyun oynuyorlar; arka planda konuşan dadılarının dikkatli gözleri altında, bir mesaneyi şişiriyorlar. Bu, Goya’nın çocukların dünyasına ait ilk tasvirlerinden biridir ve çocuk oyunlarının canlılığı olan samimiyeti kusursuz bir şekilde yakalamıştır. Bir kapının üstüne gelecek şekilde planlanmış olan bu eser; Goya’nın, Asturias’ın Prens ve Prensesinin (gelecekte IV. Carlos ve onun eşi Maria Luisa de Parma) El Escorial’daki yemek odalarına asılmak üzere tasarladığı goblenlerin resim taslaklarından* biridir.

Boys picking Fruit (1778)

Diğer ikisi sabırsız bir şekilde birkaç tane almayı umut ederken, bir çocuk bir ağaca meyvelerini almak üzere tırmanabilmek için bir başkasının sırtına çıkmış. Bu eser de Goya’nın, Asturias’ın Prens ve Prensesinin El Escorial’daki yemek odalarına asılmak üzere tasarladığı goblenlerin resim taslaklarından biridir. Goya çocukların dünyasını biliyordu ve IV. Carlos’un El Escorial’daki çalışma odası için yaptığı diğer eserlerinden kısa bir süre sonra, benzer temaları tekrarladı. Goya, burada İspanyol Barok tarzını kullanmış; özellikle de meyve ile eğlenen çocukları gösteren, Murillo tarafından çizilmiş bazı resimlerdeki gibi.

Boys with Mastiffs (1786)

İki çocuk; iki büyük ve ağızlıklı mastıyı tasmalarından tutuyor. Köpeklerden birinin tasmasında ‘’Ben Kraliyet Hizmetine aitim’’ anlamına gelen, ‘’DEL SoR’’ diye okunan yarım kalmış bir yazı var. Bu resim taslağının biçimi; Art Institute of Chicago’da bulunan Boy riding a Ram (1786-1787) ile bir çift oluşturacak şekilde biçimlendirilmiş, bir kapının üstüne asılacak olan bir goblen olduğunu gösterir.

The Swing (1779)

The Washerwomen (1780) ile çift olan bu resim taslağı; köpekleriyle birlikte gezintiye çıkmış üç kadını ve zarifçe giydirilmiş dört çocuğu tasvir eder. Goya; çobanların bakışlarını cevaplayan arkası izleyiciye dönük kadın ile birlikte, farklı yüzeylerde arka plan ve ön plan arasında bağıntılar kuran figürlerden ustaca yararlanmıştır. Huzur dolu gündelik kırsal sahne böylece dadıların ve aşıklarının buluşmasının bir betimlemesi olmuştur. Bu eser, Asturias’ın Prens ve Prensesinin El Pardo Sarayı’ndaki yatak odalarının ön odası için olan bir goblendi.

The Picnic (1776)

Bu resim taslağı, Madrid’deki Manzanares Nehri’nin kıyısındaki Majo ve Majaların popüler bir sahnesini sergiler. ‘’The Hermitage of the Virgin of the Port’’, sağ taraftaki bir grup ağacın arkasından güç bela görülebilir. Bu eserde bahsedilmeye değer şeyler ön plandaki natürmort ve portakal satıcıları ile Majolar** arasındaki aşıkane eğlencedir. Bu goblen, Asturias’ın Prens ve Prensesinin El Pardo Sarayı’ndaki yemek odaları için tasarlanmıştı; ‘’kırsal’’ temalı goblenler için kullanılan on resim taslağından oluşan dekoratif serinin bir parçasıydı. Goya, bizzat, hediye olan için kendine özgü bir kompozisyon yaratmıştır. Bu eser, 1987’de, Madrid Kraliyet Sarayı aracılığıyla Prado Müzesi Koleksiyonuna girmiştir.

Dance of the Bank of the Manzanares (1776-1777)

Bu resim taslağı da yine Madrid’deki Manzanares Nehri’nin kıyısında, ‘’Seguidillas’’*** dansı yapan Majo ve Majaların popüler bir sahnesini sergiler. Arka planda Goya, 1819’da satın aldığı arsa ve ev olan, la Quinta del Sordo yakınlarındaki Pontones Köprüsü’nün etrafını resmetmiştir. Bu goblen de Asturias’ın Prens ve Prensesinin El Pardo Sarayı’ndaki yemek odaları için tasarlanmıştı; ‘’kırsal’’ temalı goblenler için kullanılan on resim taslağından oluşan dekoratif serinin bir parçasıydı. Yine Goya, bizzat, hediye olan için kendine özgü bir kompozisyon yaratmıştır. Bu eser de 1987’de, Madrid Kraliyet Sarayı aracılığıyla Prado Müzesi Koleksiyonuna girmiştir.

The Kite (1777-1778)

Goya’nın kendi kelimeleri ile bu sahne, ‘’uçurtmayı uçurmak için kırsala çıkmış’’ birkaç genci tasvir eder. Esas grubun arkasında görünen çiftler, bu temanın; ressamın, Majo topluluğunun doğasında var olan flörtü ve centilmenliği yansıtmasına izin veren bir vesile olduğunu gösterir. Arka plandaki bina, III. Charles’in hükümdarlığında epey tartışılmış bir proje olan, bir astronomik gözlemevi olarak yorumlanmıştır. Bu; Goya’nın ‘’Caprichos’’**** gravürleri gibi diğer serilerinde de olan alışılmış bir çekişmedir. Gündelik temalı olan bu eser, Asturias’ın Prens ve Prensesinin El Pardo Sarayı’ndaki yemek odaları için tasarlanmış goblenlerin resim taslaklarından biriydi.*****

*Resim taslağı, İngilizcede ‘’tapestry cartoon’’ ve ‘’cartoon for tapestry’’ kavramlarına karşılık olarak verilmiştir. Tapestry, ‘’goblen’’, ‘’resimli duvar dokuması’’ gibi anlamlara gelmekte olup cartoon da ‘’karikatür’’, ‘’resim taslağı’’ gibi anlamlara gelmektedir. Aslında, goblen işleme sanatında, işlenmek üzere seçilen goblen modeli olarak tanımlanabilir bu kavramlar. (Ç.N.)
**Majo (erkek) ya da Maja (kadın), özellikle Madrid’te bulunan İspanyol toplumunun alt tabakasından insanlardı. Süslü görünümleriyle, giysi ve hareketlerindeki tarzlarıyla ve arsız davranışlarıyla kendilerini gösterirlerdi. Majo ve Majalar bazı 19. yüzyıl ressamlarının favori temalarındandı. (Ç.N.)
***Seguidillas, birçok bölgesel değişikliğe sahip, üç zamanlı bir İspanyol halk oyunudur. (Ç.N.)
****Caprichos, 1797-1798’de Francisco Goya tarafından yapılmış, akuatint ve gravürde 80 baskıdan oluşan bir seridir. Baskılar artistik bir tecrübeydi: Goya’nın, içinde yaşadığı İspanyol toplumunun aptallıkları ve ahmaklıklarını kınaması için bir araçtı. (Ç.N.)
*****Asturias’ın Prens ve Prensesinin El Pardo Sarayı’ndaki yemek odaları için tasarlanmış on goblen resim taslağı serisinin tamamı şöyledir: The Picnic; Dance on the Banks of the Manzanares; A Fight at the Venta Nueva; An Avenue in Andalusia or The Maja and the cloaked Men; The Drinker; The Parasol; The Kite; The Card Player; Children blowing up a Bladder; Boys picking Fruit. (Ç.N.)

Çeviri: Ufuk Altunbaş
Kaynaklar:
https://www.museodelprado.es/en/the-collection/art-work/children-blowing-up-a-bladder/138278ac-1bb8-45c2-8347-eac0523ad9ba
https://www.museodelprado.es/en/the-collection/art-work/boys-picking-fruit/08c127fd-defc-4b9b-9067-2c3dfe666f51
https://www.museodelprado.es/en/the-collection/art-work/boys-with-mastiffs/4168eefd-fdce-4b9b-8df8-275dca330287
https://www.museodelprado.es/en/the-collection/art-work/the-swing/55a2fd63-df27-4897-9f0f-e2073ae885aa
https://www.museodelprado.es/en/the-collection/art-work/the-picnic/30db583f-c3be-48f6-8a62-185fca3ca43b
https://www.museodelprado.es/en/the-collection/art-work/dance-on-the-banks-of-the-manzanares/9a7fd0ca-37d4-40d5-8b1c-8d86394dd729
https://www.museodelprado.es/en/the-collection/art-work/the-kite/daa7e671-0553-461d-bee0-c8b2d8d85bd5

YAZAR BİLGİSİ
Ufuk Altunbaş
Ufuk ALTUNBAŞ 2002 yılında İstanbul'da doğdu. 2020 yılında Sabancı 50. Yıl Anadolu Lisesi'nden mezun olan Ufuk, Ege Üniversitesi'nde İngiliz Dili ve Edebiyatı bölümü birinci sınıf öğrencisi olarak eğitim-öğretim hayatına devam etmektedir. Aslen Sivaslı olup şu an İstanbul'da ikamet etmektedir. MozartCultures'ta 2018 yılından beri başta televizyon/sinema ve kültür/sanat olmak üzere çeşitli konularda çeviri yapmaktadır. İlgi alanları arasında kültürler tarihi, fantezi ve bilim kurgu edebiyatı, Britanya uygarlığı yer almaktadır.
YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.