STEVEN SPIELBERG:

Steven Spielberg, genç ve yetenekli bir televizyon yönetmeniyken, yirmi yıldan az bir süre içinde 200 milyon dolardan fazla servetiyle Ros Disney,Mark Goodson ve Merv Griffin gibi eğlence dünyasının tanınmış isimleriyle birlikte ABD’deki en zengin kişiler arasına giren bir yapımcı-yönetmen olacaktı.Bu dönüşüm,Spielberg’in yetenekleri kadar, sinema endüstrisinin o dönemdeki egemen koşulları hakkında da birçok şeyi göstermektedir.

Bir sinema okulundan mezun olan George Lucas ve Martin Scorsese’den farklı olarak,yirmi iki yaşında televizyon yönetmenliğine başlayan Spielberg, üniversiteyi hiçbir zaman bitiremeyecekti.1969’dan 1973’e kadar Columbo,Marcus Welby ve Night Gallery gibi dizilerin bazı bölümlerini ve Night Gallery’nin(1969) film uzunluğundaki mükemmel bir bölümünü ustaca yönetti.

Spielberg’in endüstriyel egemenliğe yükselişi,onun olacakları hissetme konusundaki yönetimsel becerisi ile Hollywood türlerinin karlılığındaki değişimleri hem öngörme hem de izleme yeteneği arasındaki denge sayesinde olmuştur.1970’ler ve 1980’lerdeki fantastik,korku ve aksiyon türlerinin yeniden egemen oluşuyla birlikte,Spielberg sahip olduğu yetenekler için karlı bir çıkış kapısı buluyordu.Üçüncü Türden Yakınlaşmalar(1977) ve E.T. the Extraterrestial(1982) ile Yıldız Savaşları sonrasındaki bilimkurgu-fantastik dalgasının zirvesine çıktı.Jaws(1975) ile Şeytan sonrasındaki dehşet patlamasını sermayeye dönüştürdü ve Kutsal Hazine Avcıları(1981) ile aksiyon-macera türüne bir çizgi roman özelliği kazandırdı.

Close Encounters of the third Kind(1977)

2017111514000448c15bbef7.jpg

Mor Yıllar(1985) ve Güneş İmparatorluğu(1987) ile Spielberg,ciddi bir sanatçı olarak daha fazla kabul görmeye çalıştı.Daima ve Kanca adlı filmleriyle eleştirel ve ticari anlamda iki önemli başarısızlık yaşamasına rağmen Jurassic Park ve Schindler’in Listesi (ikisi de 1993) ile yönetmenliğe geri dönerek büyük bir gişe başarısı kazandı.

Spielberg’in çağdaş Hollywood’daki rolü,yönetmenlik rolünün daha ötelerine uzanmaktadır.Yönettiği filmlerin yapımcılığını,genellikle Kathleen Kennedy ve Frank Marshall ile birlikte yürütmüştü.Ayrıca 1980’lerin en büyük ticari başarılarından bazıları da dahil olmak üzere,değişik filmlerde,çoğunlukla dağıtımcı(distribution) olarak Universal ile birlikte çalışacaktı.Robert Zemeckis’in uzun süreli destekçisi olan Spielberg’in Geleceğe Dönüş(1985) ve devam filmlerinde katkısı vardı.

Jurassic Park(1993)

steven-spielberg-jurassic-park.gif

Filmleri teknik açıdan oldukça tutarlı olmasına rağmen Spielberg’in ilgi alanları,ilk çalışmalarından itibaren önemli ölçüde değişiyordu.Sürükleyici gerilim filmleri Duel ve Jaws’da,sıradan insanları esir alan,anlamsız şiddetin her an patlak verebileceği nihilist bir dünya görüntüsü yarattı.Ama Üçüncü Türden Yaklaşımlar ile,film büyüsünün,açıkça filmin duygusal gücünde kendi çocuksu şaşkınlığını yeniden sergileyecek şekilde düzenlediği hayaller yaratmaya başlıyordu.

Schindler’s List(1993)

schindlers-list-3

Spielberg’in ilk çalışmalarının keskin dehşeti,Jurassic Park’ın,filmin derli toplu ahlaki dersleri yanında huzursuzluk yaratan vahşetinin içinde hala varlığını sürdürmektedir.Schindler’in Listesi’nde işletmeci benzeri kapitalist bir girişimcinin Yahudi soykırımı sırasındaki vicdani sorumluluğunu daha karanlık bir ahlaki fabl içinde ele almaktaydı.Yahudi soykırı sırasında yaşanan gerçek bir olaya dayanan filmin sonunda,gerçek Oscar Schindler tarafından kurtarılarak hayatta kalan gerçek kişiler ve onların çocukları,Schindler’in mezarının başına taç dikmek için kendilerini oynayan oyunculara eşlik ederler;böylece film,sadece Hollywood ile tarihsel gerçekliği değil,ebeveynler ile çocuklarını ve Spielberg ile Yahudi mirasını da uzlaştırmaktadır.

Schindler’in Listesi,Spielberg’e en iyi yönetmen Oscar’ını kazandırdı.Hollywood’un sanatsal ve ahlaki mücadelesinde,Spielberg bir uzlaşma bulmayı becermişti.

6879d0d066ff249f7441d3a1485f4d7a--schindlers-list-great-photos.jpg

Genel içinde yayınlandı

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir