Hollanda Janr Resminin Üstadları

Hollanda Janr Resminin üstadlarından biri tartışmasız Jan Vermeer’dir. Ancak, bugün ben sizlere daha az bilinen iki ressamı tanıtmak istiyorum: Peter de Hooch ve Jan Steen. Hollanda evlerinin iç dekorasyonunu keşfetmeye hazır mısınız?

Janr nedir?
Janr resmi basitçe günlük hayatı resmetmenin ötesinde, ahlaki bir alt metne de sahipti. Bu akım, çoğu zaman alegori, manzara, portre gibi diğer alanları da içermiştir.

Pieter de Hooch

1629’da Rotterdam’da dünyaya gelen ressam, bildiğimiz kadarıyla Hollandalı açık hava ressamı Nicolaes Berchem’dan eğitimini aldı. İlk olarak Vermeer’in de ilk dönemlerini etkilemiş olan perspektif çizimleriyle tanınır hale geldi. Daha sonra, Amsterdam’a taşındı ve orada göze hitap eden portreler ve resimler yaptı.
Bu resimde, ressam, avlunun yolundaki her bir tuğlayı resmetmiş, böylece konforlu bir ev yaşantısını adeta kutsamıştır ve kadının rolünün ev içi yaşantıyla sınırlı olduğu inancının altını çizmiştir. Ressam, ahlaki bir mesajın veya genel olarak hakikatin altını çizmek için de yıkık bir Delft manastırındaki Geç Orta Çağ’a ait bir yazıttaki şu alıntıdan yararlanmıştır: “Bu Aziz Jerome’nin diyarıdır, eğer sabır ve alçakgönüllülüğe meyletmek isterseniz. Eğer yükselmek istiyorsak önce başımızı eğmek zorundayızdır.”
De Hooch çoğu zaman var olan mimari öğelerin şeklini değiştirip farklı görünümler yaratmayı amaçlamıştır. Özellikle diğer odalara açılan kapı boşluğu ve diğer pencerelere açılan alanlar olan kendi tasarısı ‘doorkijkjes’lerle ünlüydü.

Jan Steen

1625/6’da Leiden’de dünyaya geldi. Babası Katolik ve yerel bir bira üreticisiydi. Bildiğimiz kadarıyla, açık hava ressamı olan Jan van Goyen’den eğitim gördü. Steen, ahlaki bir alt metin taşıyan (yaptığı birçok resim özlü sözler içeriyordu) kıvrak zekalı Janr resimleriyle tanınmıştır. Bu resimlerde sık sık kendini de çizmişti. Örneğin, burada tavşan, şehveti; kuş kafesi ise genç kızların sahip olduğu ahlakı simgeliyordu. Yakında tıpkı kafesinden kaçan kuş gibi yitirilecek olan ahlak.

Göründüğünün aksine, Steen iyi eğitim görmüş sofistike bir ressamdı. Sanılıyor ki, Steen’in resmi Raphael’in ‘Atina Okulu’ adlı resminin bilinçli bir kopyasıydı.
Mesela bu resim tipik düzeni olmayan bir evi yansıtmaktadır. Steen bu resimde çocuklara rol model olmakla ilgili çağdaş sözleri yansıtmayı amaçlamıştır. Resimde masadaki, bir afrodizyak olan, istiridyelere ve içkiye yapılan vurguya dikkat edin. Steen bu resimde kendi ailesinden ilham almıştır. Kendi ilk karısı sol taraftaki yayılmış kadın, 3 çocuğu da sağdaki çocuklardır.

Kaynak: http://www.dailyartmagazine.com/dutch-genre-painting/
Gizem Yılmazer

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir