“Kertenkele Tarafından Isırılan Çocuk” adlı tablonun analizi

17.08.2018
“Kertenkele Tarafından Isırılan Çocuk” adlı tablonun analizi

“Kertenkele Tarafından Isırılan Çocuk” tablosu Michelangelo Merisi da Caravaggio’nun sanat tarihinde ışık kullanımı evriminin en önemli örneklerinden biridir. Işığın kullanımı o anda yaşanan dramı yani kertenkelenin ısırığının neden olduğu acının farkındalığını yansıtır.

“Kertenkele Tarafından Isırılan Çocuk” adlı tablonun analizi
Çocuk soldan gelen bir ışık kaynağı tarafından aydınlatılmıştır. Çocuğun yüzü aydınlanır ve bizlere neler olduğunu anlatmaya devam eder: çıplak omzunun yanında kolunun duruşu, gömleği ve elindeki karanlık ve aydınlığın bir arada oluşu olağanüstü bir şekilde yansıtılmıştır.
Ampülden sızan nefes kesici ışığın kullanımı gerçek resmin muhteşem bir örneği olarak karşımıza çıkıyor. Aynı zamanda ışığın cansız nesnelere dokunduğunu görüyoruz.¹ Bu tablo, “Davide con la testa di Golia”² ’da olduğu gibi Caravaggio’nun resimden daha önemli olan ve gelecekte yararlanılacak bir yöntem olan ışık kullanımı konusundaki ustalığını harikulade temsil eder.

Bu eserde Caravaggio tarafından genişletilmiş olan ışık, Caravaggio’dan önce tabloyu inceleyen kişiye orada olanları anlatmak için kullanılırdı.

İki Farklı Versiyon

“Kertenkele Tarafından Isırılan Çocuk”un iki farklı versiyonu vardır. İlk versiyonu 1595-1596 yılları arasında yapıldı ve Floransa’da muhafaza ediliyor. İkincisi ise 1595-1600 yılları arasında yapıldı ve şimdi Londra, National Gallery’de bulunuyor.

İki eserin yapılışı hakkında farklı teoriler öne sürülüyor. İki temel bakış açısı bulunmakta: ilki, daha öncesinde bahsettiğimiz gibi, bu baş yapıta bir zaman çizelgesi görevi yükleyen ışığın nasıl değerlendirildiği ve aslında nasıl kullanılacağı iken diğer bakış açısı tablodaki temanın ilhamını nereden aldığıyla ilgilenir. Efemine oğlan, Caravaggio’nun o yıllarda çizdiği çocuklardan biri olabilir ya da Caravaggio’nun evinde oturma odasında kadınsı oğlanlar tarafından gerçekleştirilen tiyatro performanslarını çok seven Francesco Maria del Monte’nin oyuncularından biri de olabilir.

Caravaggio’nun acıyı kertenkele ısırığıyla bir çocuğun yüzünde ifade etmesi ressamın Leonardo da Vinci’nin eseriyle karşılaştığını gösterir.

1: “Işığın cansız nesnelere dokunduğunu görüyoruz.” Cümlesi orijinal metinde “La luce poi tocca alcuni punti della natura morta” olarak geçiyor. Natura Morta Türkçede Natürmort olarak bilinen konusu cansız varlıklar veya nesneler olan sanat eserlerine denir. Fransızcadan Türkçeye geçmiştir. Bu terim sanat alanında 17.yüzyılın sonlarına doğru kullanılmaya başlanmıştır. (ç.n.)
2: Davide con la testa di Golia: Caravaggio’nun önemli bir tablosudur. Roma, Borghese Galerisinde bulunan bu eser Barok dönemine aittir. (ç.n.)

Kaynak link: https://cultura.biografieonline.it/ragazzo-morso-da-un-ramarro/

Çeviren: Sena ÖZKAN

YAZAR BİLGİSİ
YORUMLAR

  1. Melike dedi ki:

    Ampulden sızan ışık, doğru bir ifade olmamış ne dersiniz?