Bizans’ın yeteneği: Angelo Akotantos 


Türklerin İstanbul’u fethinden ve Bizans İmparatorluğunun nihai olarak çöküşünden önceki yıllarda, Bizans devleti Trakya ve Morea’daki alanlarla sınırlanmıştı. Zor koşullar ve hüküm süren güvensizlik, Başkent sanatçılarına daha güvenli yerler ve yeni pazarlar aramaya yöneldiler. 1210’dan beri Venedik egemenliğinde olan ve ekonomik olarak gelişen bir ada olan Girit böyle bir yerdi. Arşiv kaynakları, 15. yüzyılın başında Konstantinopolis’ten Chandax’ta (bugünkü Girit’teki Herakleion kentinin ortaçağ adı) yaşayan ve çalışmış en az altı ressamdan bahsetmektedir; Bunların arasında John Apokaukos ve Nicholas Philanthropenos vardı. Konstantinopolis’in Türkler’e düşmesinden (1453) sonra bile devam eden “sanatsal göç” dalgası, Başkent’in sanatına adaya yayılmasına yol açtı ve belirli bir resim okulunun yaratılmasına katkıda bulundu Bizans sonrası döneminin sanat ortamına hâkim olacak olan “Girit Okulu” olarak bilinirdi.

Bu dönemde Chandax’da yaşayan ve çalışmış sanatçılar arasında, anılacak olan ressam Angelos’dur. Crete, Naxos, Pátmos, Zakynthos ve müzelerde ve özel koleksiyonlarda bugün bulunan 15’den fazla simge, (Angelos’un eliyle) “cheir Angelou” imza taşıyor – ya da üslup özelliklerine göre ona atfediliyor . Çok sayıda simge, Angelos’un Chandax’ta önemli bir atölye çalışması yapmış olması gerektiğini düşünmemizi sağlıyor. Ressamla ilgili ek bilgiler Venedik arşivleri tarafından sağlanmaktadır. Onlarda, simgeler üzerinde adı görünen ressamla özdeşleşmiş bir Angelos Akotantos tarafından imzalanmış 1436 tarihli bir irade var.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir